lördag 29 april 2023

Europaresa 2023. Del 14.

22/4

Tog buss nr 7 in till Malmö C där vi bytte till nr 5 till Folkets Park. Där mötte Olivia och Simon och vi vandrade in i Parken. Restaurangen Far i Hatten var i det närmaste full, men vi hittade ett bord. Beställning gjordes och väntetiden på pizzorna var 1 tim! Gör inget när man har trevligt sällskap. Vi fick våra pizzor och åt med god aptit. Sedan vandrade vi till lägenheten där Olivia och Simon bor. Där blev det kaffe. Senare flyttade B-M och jag oss till Marie Bergmans lägenhet som ligger på samma gata, Amiralsgatan. Efter påtår och lite snack kördes vi ut till Lagunen och vår husbil av Marie.

23/4

Lämnade Lagunen och körde till Glimras biltvätt på Stenyxegatan 4. Rejäl tvättning inklusive underspolning för att bli av med den franska leran. Efter tvätt blev det lunch på MAX i Lockarp. Körde sedan till Höllviken och parkerade på östra sidan av kanalen. Regn.

Genom regnet skymtar vi Falsterbo kanal

24/4
Morgondopp. Knappt 10 grader! Kom lite regn, men det upphörde och dagen blev fin. Gick en vandring på 7, 3 km till Ljunghusen, ut till stranden och tillbaka efter västra sidan och sedan östra sidan till vår husbil.
Vår vandring 24/4
25/4
Åter ett morgondopp! Efter frukost körde vi till Annas Bageri i Ljunghusen och körde sedan kustvägen mot Trelleborg. Missade Nybrostrands camping varför vi fortsatte till Simrishamn och Tobisviks camping. Tog en ställplats och inte campingplats. Välkänt ställe!

26/4
Åter ett dopp i havet! Brrrrrrrrrrrrrrrr! Körde efter frukost och dusch till Österlens Vulk och fick bytt en ventil på höger bakhjul. Luften hade under de 3 månader sen sista kollen krypit ut tillräckligt mycket för att behöva åtgärdas. Fick snabb och professionell hjälp. Fortsatte till restaurang "Sjöfolket" där vi njöt av dagens lunch: kokt hälleflundra med musselsås, färskpotatis och gratinerad blomkål. Inhandlade lite olika sillar i vidhängande fiskaffär.
Körde sedan till Hymer Center i Lomma för ett verkstadsbesök i morgon.

På väg mot Lomma

27/4
Verkstadsbesöket avlöpte väl. Byte av tredje bromsljuset och  höger blinkers. Besökte sedan Alnarp och besåg slottet och magnoliaskogen. Körde sedan till Lomma hamn där vi åt en god lunch på Fiskboden. Fortsatte sedan till Vattenriket i Kristianstad för att inhandla en försenad present till B-M på Naturum. Sedan blev det en kort färd till Färlöv och Alde Service Center där vårt värmesystem ska få sig en genomgång i morgon.

Alnarps slott

Bilder från Magnoliaskogen

28/4
Genomgång av värmesystemet och montering av ny Duo control gick enligt planerna och till lunch var vi färdiga. Kunde betala och resa vidare. Upptäckte till vår bestörtning att vi fått ett stenskott mitt i vänster strålkastare. Glaset är helt mjölkigt. Vi körde mot Hässleholm och bilbesiktningen där vi hade en bokad tid. Vad kommer de att säga om vår strålkastare? Vi blev underkända men det behövs ingen ombesiktning utan det är vårt ansvar att snarast åtgärda felet. Stor lättnad! Har gjort skadeanmälan till försäkringsbolaget och försett Hymer Center i Göteborg med underlag, så nu ligger bollen hos dem. Hoppas på en snar åtgärd.
Körde till Skäralids camping där vi bokat in oss för 4 nätter. Under den tiden hoppas vi att bokskogen har blivit ljusgrön och att vi kan vandra i ravinen som vi har för vana att göra varje år.
Hemresa är planerad till 2 maj.